Taivaalla näkyvät pitkät, valkoiset viirut lentokoneiden takana herättävät keskustelua. Ovatko kyseessä kemikaalivanoja vai luonnollisia kondensaatiovanoja? Uusimmat tutkimukset viittaavat siihen, että modernit turbofan-moottorit voivat selittää vanamäärien kasvua yhtä lailla kuin salaliittoteoriat herättävät kysymyksiä.
Kemikaalivanojen teoria ja epäluottamus viranomaisiin
Epäluottamus viranomaisiin ja instituutioihin saa monet uskomaan kemikaalivana-salaliittoteorioihin. Kun vanat näyttävät lisääntyneen ja monet kokevat, että säätiedotus, ilmailuviranomaiset ja hallinnolliset tahot eivät vastaa yksiselitteisesti, kemikaalivano-teoria saa jalansijaa. On olemassa vihjeitä geoengineering- tai pilottikokeista, mutta toistaiseksi ei ole julkista, vertaisarvioitua näyttöä, joka osoittaisi laajamittaista kemikaalilevitystä lentokoneista. Siksi kriittinen, salliva lähestymistapa on tutkia realistisia fysikaalisia selityksiä yhtä lailla kuin kuunnella epäilyjä. Yksi merkittävä ja tutkittu selitys on moottoriteknologia – erityisesti modernit turbofan-moottorit.
Turbofan-moottorit ja vesihöyryn vaikutus vanamäärien kasvuun
Turbofan-moottorit ovat olleet käytössä noin 50–60 vuotta. Ensimmäiset kaupalliset high-bypass-turbofan-moottorit otettiin käyttöön 1970–1980-luvuilla ja nykyaikaiset mallit ovat entistä polttoainetehokkaampia ja hiljaisempia, mutta tuottavat myös enemmän vesihöyryä pakokaasussa. Tämä lisää jääkiteiden muodostumista vanassa, kun pakokaasu sekoittuu ympäröivään ilmaan. TU Delft -yliopiston vuonna 2025 valmistunut tutkimus osoitti, että modernien turbofan-moottoreiden fysikaaliset ominaisuudet voivat selittää pitkien, näkyvien vanojen syntymisen. Laskennallinen tutkimus vahvisti, että moottorin geometri ja vesihöyryn määrä vaikuttavat supersaturaation syntyyn, joka on edellytys pysyville vanoille arxiv.org.
Moottorisuunnittelu ja vanan pituus
Ilmakehätutkimuksessa on havaittu, että moottorisuunnittelulla on merkittävä vaikutus vanan syntyyn. ACP-lehdessä julkaistussa artikkelissa todettiin, että eri moottorityypeillä ja ympäristöolosuhteilla voidaan ennustaa vanan pituutta ja pysyvyyttä ACP. Tämä tarkoittaa, että lentokoneiden valmistajat voisivat teoriassa suunnitella moottoreita, jotka tuottavat vähemmän pysyviä vanoja, mikä tukee ajatusta, että nykyinen moottoriteknologia vaikuttaa merkittävästi ilmiöön.

Kemikaalivanojen mahdollisuus ja tutkimuksen tarve
Kemikaalivanojen teoriaa ei kuitenkaan voida täysin sulkea pois. Tutkimuksissa on havaittu, että lentokoneiden voiteluöljypisarat voivat toimia jääkiteiden ytiminä Geoengineering Norway. Tämä ei kuitenkaan todennäköisesti selitä kaikkia havaittuja vanoja tai niiden määrän kasvua, mutta osoittaa, että pakokaasun koostumus ei ole yksinkertainen. Salaliittoteoriat vaativat vahvaa vertaisarvioitua näyttöä ja siihen kuuluvat näytteet ilmasta, suora kemikaalien mittaaminen vanoista ja avoin tutkimus.
Todellisuudessa turbofan-moottoreiden tekninen kehitys ja niiden vesihöyryn tuotanto tarjoavat erittäin konkreettisen ja tieteellisesti tuetun selityksen vanamäärien kasvulle. Tämä ei sulje pois kemikaalivanojen mahdollisuutta, mutta toistaiseksi tieteellinen näyttö puhuu voimakkaasti moottorifysiikan puolesta. Epäilyt salaisesta levityksestä voivat olla ymmärrettäviä, ja niiden ääni on tärkeä, mutta tutkimusta tulisi vahvistaa riippumattomasti mitattaessa vanoista peräisin olevia hiukkasia ja yhdisteitä.
Samuel Gryning 14.11.2025


Ihan hyviä pointteja ja miksi tän kemikaaliruiskutusten järjestäjänä pidetty globoeliitti tai ketkä vaan haluavat myrkyttää myös itsensä?
Hienoa pohdinta, tosin tolla logiikalla myös hengityshöyryn ja autojen pakokaasujen pitäis talvella jäähtyessään muuttua jääkiteiksi ja muodostua pilveksi.
Todisteita ja todistajia on jo niin paljon, että täytyy olla melkeinpä YLEnuskovainen jos vieläkin epäilee asiaa… Patenteista löytyy toistatuhatta menetelmää muokata säätä ja ilmastoa, tästä linkistä löytyy kaikki:
https://weathermodificationhistory.com/patents/
Tällänen video 10 vuoden takaa, jossa asian tuntijat kertoo mitä nää kemikaalivanat on, sisältää ja miten ne tuhoaa meitä ja koko luomakuntaa.
https://youtu.be/7AFV4W-DsuQ?si=wdWnm6eHDUrt-Paa
Kyseessä on enimmäkseen alumiinipartikkelit. Turbofan ei liity ilmiöön, vaikka olisikin kivempi vaihtoehto. Ensimmäiset kokeet ovat alkaneet -47, ja jatkuvat yhä. Laajamittainen globaali säänmuokkaus ja teknologian tuoma painostusvaltti ovat olleet aktiivisesti käytössä jo 60-luvulta. Mikään tästä ei ole niin salaista etteikö sitä olisi dokumentoitu ensinkään, mutta tietoa ei ole helppo löytää. Itse levittäjät ovat varmasti niin epätietoisia, että myrkyttävät itsejäänkin. Ottivathan enemmistö piikinkin ilman minkäänlaista kriittistä puntarointia tuon myrkyn hyödyistä. Onko itse idean arkkitehti tietoinen ja hyväksyvä tämän globaalin myrkyttämisen seurauksista, vaiko vain megalomaaninen idiootti, sitä en tiedä.
Viimeisin yhteenveto aiheesta:
https://rumble.com/v71i6lc-us-government-admits-chemtrails-are-real-its-worse-than-you-think.-dane-wig.html?e9s=src_v1_ucp_a
Grafeenia tulee viikottain alas jonka voi todeta ihan silmämääräisesti sananmukaisesti mustien pilvien olemassololla ja olen myös vaihdellut ilmastoinnin suodattimia pian 20v. ja ne muuttuivat tummanhaarmaasta mustiksi v.2023 alkaen vaikka puuta poltetaan samalla tavalla kuin ennenkin.
Myös geoengineering jää on todella omituista ja sulaa erittäin hitaasti ollen kuistille jäätyneenä todella liukasta.
En osaa oikein käsitellä asiaa koska olen 15v. ryöminyt kaninkolossa ja mikä ei ole kriteeri sinänsä mutta on hyvä asia että ollaan kriittisiä mutta kun katsoo maailmaa kunnon vanajuhlien jälkeen ja vetää avaavia suhkeita keuhkoihin niin joo.
Tulee mieleen että tällä hetkellä joka kiistää Chemtrailin niin on vähintään lobattu taho kyseessä koska kukaan täysillä valoilla no jos parkki on palanut hyväksytään on lähes mahdoton ymmärtää ettei muka vanoja vedetä? Etenkin Nato-pakkoliitoksen jälkeen on oikeasti ollut ajoittain vaikea hengittää eikä kukaan selitä mulle miksi auton katolla on litimärkää lunta vaikka pakkasta on 5-6 astetta? Tai aurinkoa peitellään vähintään 6 päivänä viikossa. Jos opiskelee hieman mitä aurinko oikeasti tekee ihmisen kehossa saattaa yllättyä ja tämähän sopii Mr.Globalin depopulaatioagendaan.
Kyllä he myrkyttävät myös oman ympäristönsä mutta se on tarkoituskin. Superrikkaalla eliitillä on oma maailma maan alla jossa voi helposti asua ja elää. En ole käynyt mutta olen seurannut henkilöitä joilla paljon tietoa kuten Bilderberger/ WEF myyriltäkin on saanut.
Olen myös katsonut kaikki Usassa asuvan tanskalaisen elektroniikkainssi Dane Wikingtonin tuotokset ja riittää kun katsoo herran habitusta näkee ettei hän ole mikään koomikko.
Kuten sanottu en usko sanaakaan tästä artikkelista ja tässäjän puhutaan ihan jättövanoista joka häviää minuuteissa taivaalta oli moderni turbomosa tai ei.
Aikoinaan tietokirjailija Edward E. Griffin avasi meikälle tien tähän ja sitä olen kulkenut toivoen joka päivä että olisin väärässä. Pahempaan suuntaan mennään ja on vaikea odottaa vertaisarvioituja tutkimuksia jos olen saanut kuudelta labralta pakit mainittuani sanan nanokokoinen alumiinoksidi mukaanlukien kunnan teveystrkastaja pyydettyäni tutkimaan sade/vesijohtovesinäytteitä?
Niin ja Covid sairaus levitettiin myös polymeeripalleroihin absorboituna. Virus se ei ole koska viruksia ei ole eristetty. Pyysin STM:n edustajilta tietoa Sars 2 Covid-19 viruksesta ja Petra Metsälä vastasi ettei sitä ole kenelläkään eristettynä.
Pari videota aiheesta liitteenä.
https://youtu.be/kh3uzJk8GYA
https://youtu.be/s8A6hkS1CUE