Suomalaisen demokratian kulmakivinä on pidetty vapaita vaaleja, puolueita ja kansalaisten osallistumismahdollisuuksia. Kuitenkin tarkasteltaessa puolueiden toimintaa ja päätöksentekoa nousee esiin huolestuttava kysymys. Kuinka paljon valtaa puolueiden rivikansanedustajilla ja jäsenillä on verrattuna puoluejohdon ja muiden vaikutusvaltaisten tahojen valtaan? Tämä artikkeli tarkastelee puoluekurin, rahoituksen, sisäisen demokratian, sekä kansainvälisten vaikutteiden roolia suomalaisessa päätöksenteossa.

Puoluekuri ja vallan keskittyminen puoluejohdolle

Puoluekuri on keskeinen tekijä, joka rajoittaa kansanedustajien ja jäsenten itsenäistä päätöksentekoa. Suomessa puolueet noudattavat tiukkaa puoluekuria, mikä tarkoittaa, että kansanedustajat äänestävät lähes poikkeuksetta puoluejohdon linjan mukaisesti, vaikka se ei aina vastaisi heidän henkilökohtaisia näkemyksiään tai äänestäjäkunnan etuja. Tämä käytäntö johtaa tilanteeseen, jossa puoluejohto määrittää politiikan suunnan ja riviedustajat toimivat vain sen toteuttajina.

Puoluekuri on Suomessa vahvempi kuin monissa muissa Pohjoismaissa, mikä rajoittaa kansanedustajien itsenäistä päätösvaltaa. Tämä näkyy erityisesti tilanteissa, joissa päätökset ovat poliittisesti kiistanalaisia tai vaativat puolueiden johdon strategista harkintaa. Kansanedustajille voi syntyä paine äänestää linjan mukaisesti, vaikka se poikkeaisi heidän henkilökohtaisista näkemyksistään, mikä voi johtaa poliittiseen turhautumiseen ja julkisen luottamuksen heikkenemiseen. (Yle)

Puoluekurin vaikutukset näkyvät erityisesti sote-uudistuksen, ilmasto- ja EU-politiikan kaltaisissa kysymyksissä, joissa puoluejohto usein määrittää linjan etukäteen. Yle on käsitellyt puoluekurin vaikutusta kansanedustajien itsenäisyyteen ja huomauttaa, että se voi johtaa tilanteisiin, joissa kansanedustajat kokevat olevansa enemmän puolueen kuin äänestäjiensä edustajia. Tämä herättää kysymyksen siitä, kuinka aidosti kansalaiset todella voivat vaikuttaa päätöksiin, kun valta on keskitetty puolueiden johtohenkilöille.

Puolueiden taloudellinen riippuvuus

Puolueiden rahoitus on toinen keskeinen tekijä, joka vaikuttaa niiden päätöksentekoon ja itsenäisyyteen. Suomessa puolueet saavat valtionavustusta, jonka määrä määräytyy eduskuntavaaleissa saavutettujen äänimäärien ja kansanedustajapaikkojen perusteella. Lisäksi puolueet saavat lahjoituksia ja tukia yrityksiltä, säätiöiltä ja muilta tahoilta, mikä voi luoda riippuvuussuhteita ja ohjata poliittisia linjauksia.

Transparency International Suomi on huomauttanut, että vaikka Suomessa ei ole laajamittaista korruptiota, rakenteellinen ja poliittinen riippuvuus ulkopuolisesta rahoituksesta voi vaikuttaa päätöksentekoon. Suurimpien puolueiden, kuten SDP:n, Perussuomalaisten ja Keskustan, sijoitustoiminta rahastoihin ja muihin kohteisiin voi myös vaikuttaa niiden poliittisiin valintoihin, erityisesti talous- ja energia-asioissa .

Tämä taloudellinen riippuvuus voi konkretisoitua esimerkiksi tilanteissa, joissa puolueen kannattajien etu ja ulkopuolisen rahoittajan intressi ovat ristiriidassa. Esimerkiksi energia-alan tai suurteollisuuden vaikutus voi ohjata puolueen kantoja ilmasto- ja talouspolitiikassa tavalla, joka ei välttämättä vastaa laajemman kansalaiskunnan tarpeita.

Puolueiden sisäinen demokratia – jäsenistön olemattomat vaikutusmahdollisuudet

Puolueiden sisäinen demokratia vaihtelee puolueittain ja jäsenistön vaikutusmahdollisuudet voivat olla rajalliset, erityisesti suurissa puolueissa. Demofinlandin raportti “Jäsentensä näköiset – Puolueiden sisäinen demokratia Suomessa” korostaa, että päätöksenteko keskittyy puoluejohdolle ja johtaville elimille, eikä jäsenistöllä ole aina mahdollisuutta vaikuttaa merkittävästi.

Henrik Jaakkolan tutkimus osoittaa, että jäsenistön osallistuminen puolueohjelmien laatimiseen on usein muodollista, ja lopulliset päätökset tehdään puolueen johtavissa elimissä. Tämä voi johtaa siihen, että jäsenet kokevat äänensä merkityksettömäksi, mikä puolestaan vähentää kiinnostusta puolueiden toimintaan ja voi heikentää demokratian legitimiteettiä.

Erityisesti nuorilla ja uusilla jäsenillä on usein vaikeuksia päästä vaikuttamaan puolueen päätöksiin, mikä voi johtaa siihen, että he hakeutuvat ulkopuolisiin kansalaisjärjestöihin tai aktivistiryhmiin, joissa heidän äänensä koetaan kuuluvaksi.

Kansainväliset yhteydet ja globaalit vaikutteet

Suomalaiset puolueet eivät toimi tyhjiössä, vaan ne ovat osa laajempaa kansainvälistä verkostoa. Muun muuassa EU:n strateginen ohjelma vuosille 2024–2029 asettaa poliittiset prioriteetit, jotka ohjaavat jäsenvaltioiden päätöksentekoa. Tämä näkyy esimerkiksi energia- ja ilmastopolitiikassa, joissa kansallisten päätösten on oltava EU:n direktiivien ja asetusten mukaisia.

Ylen analyysi osoittaa, että EU:n lainsäädäntö kattaa noin 70 % Suomen lainsäädännöstä, mikä korostaa unionin merkittävää vaikutusta kansalliseen päätöksentekoon (Yle, EU:n vaikutus Suomen lainsäädäntöön). Lisäksi kansainväliset järjestöt, kuten Maailmanpankki ja IMF, voivat vaikuttaa talouspoliittisiin linjauksiin, erityisesti kriisien aikana.

Kansainväliset vaikutteet voivat rajoittaa kansallisten intressien priorisointia ja aiheuttaa sen, että puolueiden poliittiset linjaukset eivät aina heijasta suomalaisten kansalaisten toiveita, vaan pikemminkin globaalien organisaatioiden ja taloudellisten intressiryhmien odotuksia.

Suomalaisen politiikan haasteena on puolueiden johdon ja muiden vaikutusvaltaisten tahojen valta-asema, joka voi rajoittaa kansalaisten ja jäsenistön vaikutusmahdollisuuksia. Puoluekuri, taloudelliset sidonnaisuudet, rajallinen sisäinen demokratia ja kansainväliset vaikutteet voivat kaikki ohjata puolueiden toimintaa tavalla, joka ei vastaa kansalaisten etuja.

Samuel Gryning 5.10.2025

Lähteenä myös: Tieteen Termipankki

4 thoughts on “Valhe demokratiasta – Kuka todella päättää Suomessa?”
  1. Kyllä myös ”lainsäädännöllä” on menty jopa rikoksen puolelle. 2015 nimittäin hyväksyttiin hiljaisuudessa uudistus eduksunnan toimintatavoista; nykyään kansanedustajaa uhkaa jopa puolen vuoden vankeus, jos hän kansalle tai lehdistölle antaa tietoa valiokuntien sisäisestä työslentelystä tai muistioista.

    Aluksi ”lain” piti koskeva vain kansallista turvallisuutta, mutta se luiskahti yleislaiksi, joka koskee kaikkea lainsäädäntötyötä. Suomen perustuslain mukaan, kun valta kuuluu kansalaisille ei tässä todellakaan tapahdu.

    Mutta vielä suurempi siirtymä diktatuuriin tehtiin He 11/2024, kun valta antaa delegoituja säädöksiä annettiin Euroopan Komisiolle; joka muuten ei ole demokraattisesti valittu elin. Samalla valittiin EU:lle 6 ”portinvartija” yritystä, joiden sensuurista päättää EU Komissio ja uhkaa sitä jopa 20 % sakolla maailmanlaajuisesta liikevaihdosta … Google; Alphabet; Amatson; mitä näitä nyt portinbvartijoita on … lukekaa itse julkisesta ”lainsäädäntötyöstä”; mutta 90 % maailman datasta taitaa kulkea näiden yritysten verkkoalustojen kautta !

    Mutta suurempi legiteettiongelma on se, että Martti Ahtisaari ja Heikki Haavisto 8.12. 2994 allekirjoittivat Suomen lakiin 7 2. 1992 tehdyn sopimusken Euroopan unionista; Euroopan yhtenäisasiakirja on tehty Luxenburgissa jo 17.2. 1986 !
    Mitä merkitystä oli ”kansanäänestyksellä”, jossa äänestettiin SOPIMUSTEN ALLEKIRJOITUSTEN JÄLKEEN ! Natosta emme saaneet muuta kuin ihmeellisen gallupin .

    Muutakin ihmeellisyyttä on; olen saanut käsiinin EY:n Komission lausunnon Suomen jäsenyyshakemuksesta 4.11. 1992 ( ulkoasianministeriössä laadittu epävirallinen suomennos). Sen tarina on melkoinen; nämä prosyyrit painettiin painossa yöllä ja ne oli tarkoitus jakaa vain ministereille ja pankkien johdolle; urhea painaja takavarikoi yhden ja nyt sitä on monistettu jälkipolville !

    Mutta tiedot ovat mielenkiintoisia: ”Maastrictin sopimuksen artiklan 0 mukaisesti Euroopan unioniin, jota luonnehtivat talous- ja rahaliiton perustaminen mikä sisältää lopuksi yhteisen valuutan, yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan täytäntöönpano mikä mahdollisesti sisältää yhteisen puolustupolitiikan muodostamisen ja aikanaan saattaa johtaa yhteiseen puolustukseen.”… ”Suomen tasavallan presidentti, tohtori Mauno Koivisto ja Suomen pääministeri Esko Aho esittivät 18.3. 1992 Euroopan Yhteisöjen neuvostolle Suomen tasavallan jäsenyyshakemuksen.” . ( tämähän aluksi oli hiili- ja teräsyhteistyö ja paljon muuta )

    ”Lausunnon valmisteluaikana Komissio sai runsaasti tietoa Suomen tilanteesta Suomen viranomaisilta, joiden kanssa Komissiolla on ollut läheiset yhteydet, erityisesti Suomen EY-edustuston välityksellä.”
    Todellisuudessa KAIKKI oli jo tehty vuosia ennen kansanäänestystä ja sovittu ”suurissa” pöydissä Suomen kansan TUHO ! ( Ei omaa mataloutta; ei omaa puolustusta; ei omaa rahapolitiikkaa … kaikki Suomen kansalaisten hyvän elämän eväät on SUUNNITELMALLISESTI viety; maanpetoksilla.

    Tästä törkeästä valtiopetoksesta Antti Heinonen on nostanut syytteen 6.5. 1992 Helsingin Käräjäoikeudessa R 17 / 2641; mutta se on ”käsitelty” 4.5. 2017, kun ensin oli 2 ”eduskunnassa” tehty lisää petoksia ja ”perustuslakiin” muutos, jotta presidenttiä ja ministeriä ei voi syyttää ! ( PL 118 § 3 kohta: Kansalaisten kokemat ihmisoikeusloukkaukset … syyteoikeutta ei kuitenkaan ole mikäli syyte perustuslain mukaan on käsiteltävä valtakunnanoikeudessa.

    Kuten huomaatte Suomen EU:ssa ja EY:ssä oleminen ei sittenkään ole aivan selvä tapaus; eli onko Suomen KAIKKI EU-maksut kansalaisilta peritty LAITTOMASTI ?

    Nyt EU Komissio voi käskyttää Suomen valtiojohtoa, ja vastineeksi se saa suojelua TOTUUDEN julkitulolta ”portinvartija”-järjestelmän avulla !

    Minä tässä julkisesti ilmoita henkilökohtaisesta EU-erosta, koska en halua on osa RIKOLLISORGANISAATIOTA; nimeni selviää Valtakunnansyyttäjänvirastoon 9. 12. 2005 jättämästäni syyteilmoituksesta koskien useiden ihmisryhmien lainsäädännöllistä syrjintää Suomessa. SE, että VKSV kirjasi syyteilmoitusta diaariinsa kokonaiset 8 kuukuukautta; on rikos sekin !

    Hyvät kansalaiset, Teidän on aika allekirjoittaa julkisesti nimenne, että TE ette enää ole tämän rikollisorganisaation jäseniä; miljoona nimeä riittänee EU-riiston lopettamiseksi Suomen kansalaisia kohtaan ja kaiken perityn rikollisen veron palauttamiseksi EU-ytimestä taas kansan käyttöön !

    Vuosikymmeniä suuret rikokset Suomen kansaa kohtaan ovat olleet RIKOLLISESTI tutkimatta; Te hyvät kansalaiset ette saata uskoa paljonko meitä; joille totuus jo on valjennut todellakin on ; YLE tätä puskassa täristen peittelee ja hallitus parjaa pienyrittäjiä, koska heiltä eniten on hallitukset RYÖSTÄNEET ; yli 10 000 jopa elämän !

  2. Pakinamainen juttu, lukematta yllä oleevaa, paitsi otsikko.
    Amerikassa on kuulemma syvävaltio.
    Suomessa sen nimi on alivaltio?
    Siellä on luultavimmin tosi rikkaita, jotka eivät ole geeneiltään suomalais-ugrilaisia.
    Sitä alivaltiota ei virallisesti ole.
    Vaikka niinkutsuttu ylin päättäväelin, eli valtioneuvosto vaihtuu. Ei suunta ole vaihtunut sitten Kekkosen syrjään väistymisen.
    Epäilen vahvasti alivaltion olemassaolon olevan totta, siellä on pahuuden puolella olevia ihmisiä.
    He päättävät ja ilmoittavat sen jälkeen, kiristämällä, lahjomalla, uhkailemalla valtioneuston enemmistön jäsenet, hallituksen ja virkamiehet tottelemaan heidän tuhat vuotista suunnitelmaa.
    Heidän aseenaan on perustuslain vastainen puoluekuri.
    Ei ole todisteita, kuka tuo ministereille sanan, mitä pahaa pitää tehdä milläkin kaudella.
    Tietääkö kukaan mistä tulee sana alivaltiosihteeri? Miten voi hakea töihin alivaltisihteeriksi?
    Mitä alivaltiosihteeri tekee työkseen ja kuka on heidän pomonsa? Paljonko on alivaltiosihteerin palkka?
    Onko Suomessa valtion sihteereitä ja jos on, niin kummalla on enemmän verotettavia tuloja omaisuutta ja Sveisin pankeissa rahaa, alivaltiosihteerillä vai valtion sihteerillä?
    Kuinka uisein alivaltiosihteerit vaihtuvat?
    Asuvatko he Tampereella vai lähtevätkö sinne?

  3. Ikävä tosiasia on että ruotsalaiset määräävät Suomessa. Suomi on riippuvaisempi Ruotsista kuin koskaan itsenäisyytensä aikana. Ja RKP:n johdolla Suomea johdetaan, kristilliset komppaavat. Muut tottelevat kun käsketään.

  4. Alistujiasille:
    Kysyin kerran historiaa tuntevalta ruottalaisesta ”Verisistä valtipäivistä”.
    Ne tapahtuivat joskus ruotsissa ja meillä ei ollut yhteistä kieltä kunnolla, ainoastaan kohtalaisen englanti ja hänellä riikinruotsi ja minulla pakko(lue orja)ruotsi.
    Hän sanoi ehkä, että Tanskalainen aatelinen tappoi ruotsalaiset aluejohtajat, jotka olivat aikoinaan tukeneet ruotsalaista ruotsin kuningasta.
    Siis kutsui maakuntien johtavat mahtimiehet Tukholmaan linnaan ja sisäpihalle päästyään kaikki mahtimiehet murhattiin tanskalaisen johdosta.
    Voi olla, että olen väärässä, koska paska pakkoruotsi ja hänellä paska englanti.

    Hän myös alkoi puolustella, ettei ruotsalaiset ole tehneet pahaa Suomessa vaan nimenomaan saksalaiset ja tanskalaiset aatelisis suvut aikoinaan.
    Tiedä sitten mikä on totuus. Ainakaan ei talonpojat ole keskitysleirejä keksineet ja varastaneet neljännestä viljasadosta ja pakottaneet tekemään untuva tyynyjä 1500-luvulla hämeenlinnassa vietäväksi Tukholmanhoviin.

    Asiantuntioiden nimet harvoin on Virtanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *