Suomen julkinen sektori taitaa olla väkimäärään nähden suurin koko maailmassa, eli palttiarallaa 700.000 ihmistä nostaa palkkansa suoraan muilta varastetuista rahoista. Tämä voitaisiin nähdä ongelmana, mutta onko se sitä kuitenkaan? Jos palvelut pelaisivat ja homma toimisi, suurikin määrä työntekijöitä valtion ja kuntien riveissä ei olisi ongelma vaan se mahdollistaisi tehokkaan tavan hoitaa useita eri asioita ilman kilpailua nostamassa hintoja. Ongelma ei ole se määrä, vaan se mitä niissä valtion hommissa tehdään. Asetelma on siis tekevä porras vs. byrokraatit asettelu, missä byrokraatit vievät leijonanosan rahasta tekemättä juurikaan mitään hyödyllistä, siinä kun tekevässä portaassa väkeä laitetaan kilometritehtaalle.

Osin, ei kokonaan, asiaa voidaan nimittää kobra-efektiksi. Termi on peräisin brittien Intian siirtomaa-ajoista, missä Delhissä nähtiin ongelmaksi käärmeiden suuri määrä ja niiden aiheuttamat ongelmat. Suuressa viisaudessaan britit keksivät maksaa palkkiota jokaisesta kuolleena heille tuodusta kobrasta. Loistava idea, ongelma ratkeaa kuin itsestään kun kansa valjastetaan talkoisiin, eikös? Muuten juu, kansa vaan oli vieläkin viksumpaa ja ongelman ratkaisemisen sijaan jengi keksi alkaa kasvattamaan kobria ja sitten kiikutti niitä tarhassa kasvatettuja käärmeitä byrokraateille maksua vastaan.noh, juoni paljastui ja maksu lopetettiin, jolloin käärmeiden kasvattajat laittoivat lapun luukulle… ja päästivät kobrat vapaaksi kun niistä ei saanut enää maksua. Ei mennyt ihan kuin piti?

Samalla tavalla on koetettu päästä toisaalla mm. rotista eroon ja hännästä maksettiin palkkio, kun ei haluttu läjäpäin kuolleita rottia hävitettäväksi. Noh, rottaa ei tarvitse tappaa hännän saamiseksi ja eikun kasvattamaan lisää rahaa! Kun palkkio yhdistetään väärään asiaan, saadaan varsin usein aivan eri tulos kuin mitä halutaan. Aivan samalla logiikalla toimii nykyään esimerkiksi lääketiede, eli parannettu potilas on menetetty asiakas. Lastensuojelu saa rahaa jokaista sijoitettua lasta kohden, jonka seurauksena lapsia otetaan huostaan entistä enemmän. Esimerkkejä on pilvin pimein ja lopputulos on yleensä sama – ongelma ei katoa, mutta kulut nousevat jatkuvasti.

Kun byrokraatit saavat palkan käsittelemällä papereita, keksitään uusia lippulappuja täytettäväksi. Aina voidaan keksiä uusi asia kytättäväksi ja sitä varten on tietenkin luotava uusi virka ja mahdollisesti kokonainen uusi pulju hoitamaan asiaa. Ja kun sille serkkupojalle pitäisi vielä keksiä kesäduuni, keksitään vielä joku uusi täysin turhanpäiväinen paikka siihenkin vaivaan. Kun samaa toistetaan vuosikymmenten ajan, saadaankin valtavasti paisunut byrokraattikoneisto, joka valvoo toinen toistaan tekemättä yhtään mitään, mistä olisi apua kenellekään muulle kuin byrokraateille itselleen.

Oli se sitten koulu, sairaala tai melkein mikä tahansa laitos, paperitöiden määrä lisääntyy jatkuvasti samalla kun se itse olennainen jää vähemmälle huomiolle. Kun tämä yhdistetään väärästä asiasta palkitsemiseen, saadaan aikaiseksi Suomen kaltainen byroslavia, missä roskan keräämiseen tienposkesta tarvitaan tusina korttia, lupaa ja kurssia että niin saa tehdä. Tämä on se itse ongelma, ei se valtava määrä ihmisiä julkisella puolella töissä.

Jos esimerkiksi lääkäri saisi palkkansa sen mukaan kuinka monta potilasta hän parantaa, sen sijaan että montako lääkettä ja koetta hän määrää, mitäpä lottoat kuinka paljon kansanterveys kohentuisi? Jos kobra-efektin alkuperämaassa palkkio oltaisiin maksettu yhteisölle sen mukaan kuinka paljon he kykenevät vähentämään myrkytysuhrien määrää, meillä ei olisi tätä hassua termiä kuvaamaan idioottimaisia palkkiokäytäntöjä… ja olisihan siinä sivussa useampikin ihmishenki säästynyt. Byrokraateille se yksilö ei kuitenkaan ole arvokas ihmiselämä, vaan numero paperilla.

Mitä enemmän numeroita, sitä enemmän tarvitaan niitä byrokraatteja niitä pyörittelemään. Sillä ei ole niinkään merkitystä onko niitä yksilöitä ylipäänsä paljon vaan onko se sama yksilö monen byrokraatin paperissa numerona. Kaikesta pitää olla merkintä jossain ja se on tallennettava tulevia sukupolvia varten, koska kukapa ei nyt esimerkiksi haluaisi tietää mitä jollain kansalaisopiston kurssilla vuonna miekka ja kilpi ollaan opetettu juuri tiettyyn kellonaikaan?

Jos joku nyt ihmettelee miksi ihmeessä poliitikot eivät sitten asialle mitään tee, niin missäs kuvittelet niiden puolueiden jäsenten serkunisäntuttavankalakaverit olevan duunissa? Joka ikisessä toimistossa istuu tyytyväisenä joku järjestelmään uskova, jonka duunin säilyvyys perustuu vain ja ainoastaan siihen, että joku ylemmällä portaalla on keksinyt uuden asian kytättäväksi ja pidettäväksi ylhäällä. Toki lähitulevaisuudessa lähes kaikki tämmöiset duunit voidaan korvata tekoälyllä ja ”digiloikalla”, mikä saattaa siirtää osan niistä toimistotöistä tien päälle – eivät ne kompostit itse itseään tarkasta, jonkun ne on mentävä katsomaan!

Yksityisellä puolella ongelma ei ole ihan niin suuri, koska monessa paikassa ei ole varaa palkata armeijaa paperinpyörittelijöitä. Turhia lippulappuja kyllä täytellään ja ne tallennetaan, lisäten jälleen tekevän portaan turhaa työtä että joku pikkuherra voi ne syöttää exceliin ja laskea kuinka paljon väkeä voidaan vähentää menettämättä tuottavuutta. Boonukset maksetaan sitten johtajille ja lopuksi ihmetellään miksi kannattava bisnes meni reisille. Toki laadunvalvontaan saatetaan tarvita tarkkailua ja erilaisten protokollien noudattamista, mikä lisää turhalta tuntuvaa paperityötä, mutta jatkuva kaiken mahdollisen kyyläys aniharvoin tuo haluttua lopputulosta. Miksi? Koska usein se palkkio maksetaan väärästä asiasta ja/tai väärille tahoille.

En tosin pidättele hengitystäni että asiaan olisi tulossa muutosta. Kun päästään kunnolla digidigiin, tietokoneet hoitavat suuren osan kyttäyksestä, tilastoinnista ja sitä kautta saadaan entistä tehokkaampia keinoja palkita vääristä asioista. Kun jokaisen kansalainen joka ikinen napsahdus tallennetaan ja analysoidaan, päästään lähemmäksi teknokraattien unelmayhteiskuntaa jossa ihmiset ovat välttämätön paha – onneksi helposti korvattavissa toisella standardikoulutetulla rattaalla koneistoon. Koko sirkus kaatuisi tottelemattomuudella, kuten on tiedetty vuosisatojen ajan, mutta kun auktoriteetti käskee niin suomalainen ei kysy miksi hypätään vaan kuinka korkealle.

Jukka Ojala


Kirjoitus julkaistu alunperin blogissa HajatuskupliaJukka Ojalan Blogit Hajatuskuplia ja Funtsittavaa

6 thoughts on “Byroslavia ja kobra-efekti”
  1. Herran siunausta Suomen kansalle.
    Tietääkö kukaan onko perustuslaillisesti oikein, että hallitus päättää ottaa 100 miljoonaa velkaa, jotta voi lähettää aseita sotaan käyvään maahan? Miksi valtioneuvostolta ei kysytä mielipidettä?
    Miksi hallituksen ministerit eivät sen sijaan ota velkaa 100 miljoonaa (veronmaksajien piikkiin, mm. kelan tuilla ja ansiosidonnaisilla olevat ovat leikkauksien kohteena) heikoimmassa olevien takia, joita ovat syöpää sairastavat lapset, jotka ovat Suomen kansalaisia tai vanhuksia, jotka ovat hoitokodeissa, joille syötetään eineksien kaltaista paskaa ruokaa?
    Pitäisikö ottaa lisää velkaa Suomalaisten pahoinvoinnin vähentämiseksi, eikä velkaa aseisiin, jotka lähetetään itäeurooppaan, jotta saadaan sota ja tappaminen slaavien kesken jatkumaan.
    Onko vastaus eu-herrojen halu saada huvila mustalta mereltä?
    Onko vastaus sielunviholisen palvelijoiden ääretön pahuus?

  2. Kiinan Suuri johtaja aikoinaan suuttui varpusille, kun ne kaiketi söivät viljaa.
    Järjestettiin suuret talkoot, jossa kaikki kansa tappoi varpusia, piti niitä hereilä, että ne väsyneenä tippuivat lennosta maahaan.
    Seuraavana vuonna tuhohyönteiset tuhosivat sadon ja oli suuri nälänhätä.
    Johtaja ei laihtunut.
    Luonto hoitaa luonnon. Ihmiskunta tuhosi Rooman ”hienon” valtakunnan. Vai oliko se pohjoiset ”barbaarit”, jotka eivät alistuneet riistoon?

  3. Valtio- eli työntekijälähteinen palveluntuottamis konsepti olisi paras ja halvin vaihtoehto. Esim hoitoalalla 2010-luvulla vammautuneiden hoitaja, joka oli töissä pääkaupunkiseudulla sai palkkaa noin 13e/tunti, yksityisen firman kautta palkattu ”ekstraaja” sai palkkaa samassa paikassa18/tunti. Tämä ”ekstraaja”-firma oli kilpaulutettu ja laskutti luultavasti hoitolaitoksia 40-50e per tunti. Kunnallisiin hoitolaitoksiin olisi voitu palka vuositason kunstannuksilla laskettuna kaksinkertainen määrä hoitajia. Silloin olisi ollut aikaa hoitaa vanhuksia, vammaisia, vammautuneita ihan kunnolla.
    Nyt valtio loi sote-alueet, joka vähensi nk. paikallis demokratiaa. Sote alueen valtuutetut siirtyivät perustuslailn vastaiseen ”puoluekuriin”. Valtio tai tarkemmin hallitus (jonka jäseniä ei välttämättä valita vaaleilla. esim. Gröönberg vihreät, vuonna jotain) päättää siis kuinka paljon rahaa annetaan syöpäsairaille lapsille ja apua tarvitseville vanhuksille ja muille heikoimmassa oleville, ennen kunnalis politiikot päättivät sen ja kunnallispolitiikkaan ei puolue kurilla voitu vaikuttaa, paitsi hyväveli/sisko kerhojen kautta.

  4. Juuri noin se menee; mutta lisäksi se pitää salata kansalta. Olemme esimerkiksi saaneet Verottajalle ”Veronsaajien edunvalvontayksikön”; jos ette usko lukekaa omasta ”veroehdotuksestanne” .

    Minäpä kysyn kirjatulla pikakirjeellä verottajalta keitä tähän yksikköön kuuluu; osui kai vyön alle, koska kaikesta kirjeenvaihdosta sen jälkeen kieltäydyttiin; en siis tiedä vieläkään ?

    Byrokratian pyörittäminen on kallista; katso vaikka paljonko Ukrainaan Suomesta on rahaa ja arvotavaraa lähtenyt . No asiaan; verotukseen on keksitty sakkomaksu; eli ”seuraamusmaksu” sille, että et ole tarkastanut kunnolla ”veroehdotustasi”; ja siihen on jäänyt puutteita tai virheellisyyksiä. Ja jotta mahdollisimman monelta voidaan seuraamusmaksu periä 50,- tai 100,- ( pienyrittäjiltä) on kiinteistöverotus laskettava kolmella desimaalilla . ( verottajan syventävät ohjeet kiinteistöverotuksessa.

    Karmeinta kuitenkin on, että ”media” on lahjottu mukaan tähän rahastusautomatioon; jossa rahat kerää verottaja itselleen; ei tulouta takaisin kansantalouteen ? Olemme siis saaneet byrokratia.sakot käyttöön Suomessa .

    Nyt kun byrokratia ja rikolliset ”lait” ovat tuhonneet julksen terveydenhuoltomme tarjotaan ratkaisuksi sakkoja ”hyvinvointialueille”.

    Näin se meni : Rumble; Atomistudio; Totuuden etsijät ; Kimmo Leino; Suomen terveydenhuollon tahallinen alasajo; rikoksistahan tässä on jo kyse; mutta kun byrokratian on vaan pyörittävä . Jos linkkiä ei löydy se on todiste, että lusikka byrokratian rattaissa eli totuus on liika Suomen virkamiehille; jotka saanevat apua Euroopan Komision ”portinvartija”-yrityksiltä ”liian vaikeiden kysymysten” poistamiseksi kansan katsottavilta; mieluiten kansa ei edes saisi tietää koko ”portinvartija”-järjestelmästä. Suomen kansa kun on haastettu oikeuteen, koska direktiiviä ei ole tarpeeksi nopeasti otettu osaksi Suomen ”kansallista lainsäädäntöä”; kyllä Suomi on jo maksanut 1,2 miljoonan sakot asian tiimoilta; lisää seuraamusmaksuja kansalasille odotellessa ! Vai onko nämä ”seuraamusmaksut” korvamerkitty vain kansallismielisille ?

    Vuodesta 2005 ihmisoikeudeton Suomen kansalainen.

  5. Seuraavanlaisia sakkomaksuja EU-ydin meille nyt suunnittelee; Vesivero; jos veden käyttöä ei saada 10 % laskettua tulee veden hintaan väliin EU-vero .

    Hiilidioksidivero; eli päästökauppa-järjestelmä käytännössä myös yksityispuolelle.

    Aurinkovero; on jo Suomessa; koska aurinkokennojen alla oleva alue ei ”tuota” siitä menee vero .
    Sanavero; eli vääränlaiseen dikikirjoitteluun ja tiedon jakamiseen on tulossa ”seuraamusmaksut” ja myöhemmin törkeissä totuuden ilmituomis-tapausissa jopa 5 vuoden vankeus; Jaana Kavoniuksen kohdalla tätä jo ensimmäistä kertaa koitetaan toteuttaa 3 syyttäjän kokoonpanolla; kuinka tuleekaan mieleen Anneli Auerin seikkailut Suomen ”oikeusjärjestelmän” ja byrokratian suossa; no nyt lipsahti; turpeen käyttö on kai kielletty myös kielikuvina ?

    Omat seikkailuni Suomen byroktaian ihmemaissa ( yksi ihmemaa ei todellakaan riitä) ovat kestäneet siis vuodesta 2005 asti .

    Ihmemaan tutkinta kuitenkin on ankarasti kielletty jopa poliisilta; ( EOA 876/2/05 ); Poliisilla ei ”välttämättä” ole oikeutta suorittaa esitutkintaa kansalaisen sille ilmoittamassa presidentin- ja ministerinvastuuasiassa.” Sekä tietenkin ”hallintomenettelyssä” ( byrokratia) saatuja todisteita ei voida ”itsekriminointisuojan” takia käyttää oikeudessa.” On siis oikeat rikolliset eli tavallinen kansa ja byrokraatit; jotka nyt vaan eivät voi rikkoa lakia; tai ainakaan koskaan siitä joutua vastuuseen; näin on laillisuusvalvoja 2005 todennut, mutta varmemmaksi vakuudeksi salannut päätöksensä 20.12. 2007 asti ! ( ja 3 kertaa ”päätöstä” on arkistoinnin aikana muutettu ). Byrokratia siis on jopa aikaa ja luonnonlakeja mahtavampi voima Suomessa !

    On siis tätä byrokratiaa syvennettävä niin, että 100 % työssäkäyvästä väestöstä on palkkalistoilla byrokratiassa; silloin kaikki ongelmat ovat poissa ja nurinat ovat loppuneet; vai onkohan asia kuitenkaan näin ? Euroopan Komission ”tutkimusten” mukaan tämä kuitenkin näyttäisi olevan ”lopullinen ratkaisu”; EUHealth4 You – järjestelmä sisältää asiantuntijoiden palkkioiden maksatusjärjestelmän verovaroista; ihmettelen millaisiahan a”sian”tuntija-lausumia mahdamme saada Euroopan yhdentyneestä digitaalisesta terveydenhuollosta ?

    No tuhotaan kansalliset terveydenhuollot ensin kunnolla, niin sitten kansa lammaslaumana huutaa digitaalista EU-terveydenhuoltoa a”sian”tuntijoiden säestämänä ; toiset tämän lystin maksavat ja toiset keräävät rahat .

    Jäin miettimään onkohan ihmisten tappamien digitaalisella järjestelmällä sallitumpaa kuin vanhalla manuaalisella järjestelmällä; puukko ja ase ovat prutaaleita esineitä väärin käytettynä, mutta hieno ja täysdigitaalinen ohjus ostoskeskukseen on moderni ja tuskaton tapa; paisi sen ohjuksen maksajille. Mutta ”droonimuuri” nyt ainakin on niin mediaseksikäs, että ensimmäisillä jo ruiskahtaa ?

  6. Hyvä kirjoitus Suomen byrokratiasta, johon saa tutustu rakentaessaa itselleen asuntoa. Byrokratia voi tehdä asunnosta yli kaksi kertaa kaliimman määräyksineen.
    Otan esimerkiksi kolmen tai jopa nelinkertaiset ikkunat. Mitä hyötyä niistä on? Talossani on kaksinkertaisia ikkunoita ja kolminkertaisia. Ei niissä huomaa eroja, mutta ikkunan tiiviys on tärkeä talvella. Talon raketamiseen kuuluu vielä hyvin kalliiksi tuleva täysin turha paskalaki ja jätehuolto.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *